Sjötransporter i EU:s handel med utsläppsrätter

Publicerat den
Kategoriserat som Nyheter

EU-parlamentet har beslutat att från och med 2024 ska rederier ingå i EU:s system för handel med utsläppsrätter, ETS (Emissions Trading System). EU:s utsläppshandel är en av världens största koldioxidmarknader och EU:s främsta verktyg för att minska utsläppen av växthusgaser. I samband med Fit for 55 kommer systemet att göras om och utvidgas vilket innebär att mellan 2024–2026 kommer sjötransporter att gradvis implementeras.

Vad är syftet?

Bakgrunden till att inkludera sjötransporter är en del av programmet Fit for 55, där syftet är att tackla klimatförändringarna. Målet är nollutsläpp till 2050 och detta ska nås genom att minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 % till 2030.

Vilka kommer omfattas?

Det är rederierna som berörs av ETS-skyldigheten, det vill säga fartygsägaren eller den som tagit över fartygsägarens ansvar för fartygets drift.

Fartyg med en bruttodräktighet på över 5 000 kommer redan från och med 2024 ingå i EU:s utsläppshandel och offshore-fartyg med en bruttodräktighet över 5 000 kommer att ingå från och med 2027. Senast 2026 ska EU-kommissionen i en konsekvensanalys utvärdera om utsläpp från fartyg med en bruttodräktighet mellan 400–5 000 ska inkluderas i EU ETS.

Vad innebär detta?

Redan från och med 2024 ska fartyg med bruttodräktighet på över 5000 övervaka sina växthusgasutsläpp, från 2024 gäller det bara koldioxid och från 2026 så gäller det även metan samt dikväveoxid. Senast den 1 april 2024 ska verksamhetsutövarna ha upprättat och lämnat in en övervakningsplan till Naturvårdsverket med åtgärder som ska vidtas för att övervaka och rapportera utsläpp. Innan inlämnandet ska övervakningsplanen blivit bedömd och godkänd av en verifierare.

Efterföljande år, senast den 31 mars från och med år 2025, ska en utsläppsrapport per fartyg samt aggregerad utsläppsrapport per redare lämnas in till Naturvårdsverket. Även utsläpprapporter behöver ha blivit bedömd och godkänd av en verifierare. Första överlämnandet av utsläppsrätter ska ske senast 30 september 2025 och avser utsläppen för 2024.

Vad kan vi hjälpa till med?

Vi på Marklund Solutions har många års erfarenhet av EU:s utsläppshandelssystem. Även om rederier och fartyg inte tillhör vår vanligaste kundkategori så är EU ETS regelverket för sjöfarten uppbyggt på samma sätt som för förbränningsanläggningar. Regelverket upplevs ofta som komplext och detaljrikt och önskar ni stöttning så hjälper vi er gärna med till exempel internutbildning, upprättandet av övervakningsplan, utsläppsrapportering, överlämnandet av utsläppsrätter med mera.

Kontakta gärna Olivia eller Nicklas för konsultation, det här är ett av våra av främsta uppdragsområden!