Det är många som ska utbildas och certifieras som pannoperatörer i år, ett minst sagt utmanande uppdrag. När också orosmoln kring det globala hälsoläget seglar in gäller det att fundera ett extra varv vad vi kan göra för att inte tappa fart med att kompetensutveckla våra kunder.
Många av kunderna har samhällsviktiga anläggningar som förser Sverige med värme och energi. En förhöjd sjukfrånvaro hos dem skulle i värsta fall minst sagt leda till ett svalt mottagande bland deras kunder. Därför var det för oss en självklarhet att snabbt kunna växla de lärarledda introduktions-kurserna på plats hos våra kunder till kurs på distans.
Deltagarna har med teknikens hjälp fortfarande samma möjligheter att ställa frågor i realtid samt se illustrationer och annat utbildningsmaterial på projektorduken i sitt mötesrum. Skillnaden är att ledaren av kursen, Christian Westerberg, befinner sig på Marklund Solutions kontor i Västerås och deltagarna är utspridda på Stockholm Exergis olika kontor. Christian säger att deltagarna enbart behöver en dator med internetanslutning samt programmet Microsoft Teams eller Skype, vilket de flesta redan har.
Christian berättar också att det är en av punkterna i Marklund Solutions försiktighetsåtgärder att erbjuda våra kunder möten och utbildning på distans, även om det (ännu) inte är en uppmaning från hälsomyndigheterna. Better safe than sorry, avslutar Christian vår pratstund innan det är dags att koppla upp nästa grupp som ska få en introduktion om vad certifieringen enligt AFS 2017:3 handlar om. Det är tur att huvuddelen av vår utbildning inför certifieringen redan är självstudier, ropar Christian medan han sätter på sig mikrofonen och tittar på agendan så han kopplar upp rätt deltagare.