Vi delar regelbundet med oss av nyheter och förändringar kring Energi Sverige via vårt nyhetsmail.
Anmäl dig du också, så är du garanterat först att höra det sista.
Läs gärna vår blogg. Där fördjupar vi oss inom ämnen som ligger oss varmt om hjärtat, eller av annan anledning behöver belysas. Här är bloggen!
Uppdaterad 1 juli 2025
I januari publicerade Regeringen miljötillståndsutredningen ”En ny och samlad miljöbedömnings- och tillståndsprocess”. En utredning vars förslag syftar till att skapa en mer effektiv och förutsägbar tillståndsprövningsprocess. En utgångspunkt i utredningen har också varit att anpassa svensk miljöprövning så att den bättre överensstämmer med de krav som ställs av EU, för att göra svensk miljöprövning mer flexibel och konkurrensneutral. Ett huvudförslag är att låta inrätta en ny prövningsmyndighet, som ska ersätta mark- och miljödomstolarna och miljöprövningsdelegationernas tillståndsprövning.
Utredningen har sedan publikationen diskuterats flitigt då omfattande förändringar föreslås. Nu har remissvaren publicerats och vi har tagit del av ett flertal från olika myndigheter, branschorganisationer, verksamhetsutövare och andra berörda parter.
Alla är i princip positiva till att miljöprövningsprocessen effektiviseras och görs mer förutsägbar. Huvudförslaget att samla prövningen hos en ny myndighet ifrågasätts dock, framförallt av myndigheter. Kritikerna menar att det är stor risk att det kommer att ta för lång tid att få den nya myndigheten att fungera effektivt. Bl.a. är rekryteringen av rätt kompetens en stor utmaning, vilket även utredningen konstaterar. Det befaras att det snarare riskerar att försena och förlänga tillståndsprocesserna under myndighetens uppbyggnads- och intrimning. Dessa kritiker menar att det skulle gå både snabbare och vara mer kostnadseffektivt att optimera den befintliga processen genom exempelvis regelförenklingar och förbättrat arbetssätt. Å andra sidan anser andra att en ny myndighet skulle bryta mönster och skapa nya förutsättningar för effektivare processer.
Vi på Marklunds ser positivt på att prövningen ska bli mer förutsägbar och mindre resurskrävande. Det är dock inte uppenbart hur det målet ska nås, och i remissvaren framförs många kloka synpunkter om allt från den industriella omställningen och likheter med EU-rätten, till vikten av att bibehålla en stark lokal anknytning genom miljöprövningsprocessen och frågor kring kompetensförsörjning. Vi följer med spänning diskussionerna om för- och nackdelar med utredningens förslag.
Uppdaterad 4 juni 2025
Omfattas ni idag av Energikartläggning i stora företag? Om ni inte omfattas idag och har en energiförbrukning som överstiger 2,8GWh per år kommer ni att omfattas när den svenska lagstiftningen uppdateras.
Den 1 juni 2014 trädde lagen (2014:266) om energikartläggning i stora företag (EKL) i kraft, vilken innebär att en övergripande och en detaljerad energikartläggning ska utföras inom företaget under varje fyraårsperiod. Vilka företag som berörs av lagen beror på företagets storlek, men det finns undantag beroende på exempelvis ägarförhållanden, som gör att även relativt små företag som ingår i en koncern kan omfattas av lagen om energikartläggning.
Ett stort företag definieras som ett företag
En energikartläggning består av dels en övergripande kartläggning, där samtlig energianvändning inom företaget kartläggs, dels en detaljerad energikartläggning där den betydande energianvändningen undersöks och resulterar i åtgärdsförslag med energibesparing för verksamheten. Kartläggningarna kan genomföras separat eller samtidigt.
I oktober 2023 trädde EU:s reviderade energieffektiviseringsdirektiv (EED) i kraft. Uppdateringen har inte implementerats i svensk lagstiftning och energimyndigheten har ännu inte meddelat när lagändringen träder i kraft. Förändringen i direktivet innebär bland annat vilka företag som omfattas av krav på energikartläggning. I stället för att definiera tröskeln som stora företag enligt ovan ändras kravet till att baseras på företagets totala energianvändning. Följande gränser med tillhörande krav på åtagande:
I den nuvarande rapporteringsperioden 2024 – 2027 ska de företag som omfattas av lagen enligt den gamla beskrivningen uppfylla sina åtaganden för fyraårsperioden genom att genomföra energikartläggning och rapportera till energimyndigheten.
Företag som omfattas av de nya reglerna behöver inte göra något förens den nya svenska lagstiftningen träder i kraft.
Har du frågor? Kontakta Nicklas eller Fanny så får du svar.
Uppdaterad 2025-05-26
BAT-slutsatserna är juridiskt bindande och utgör ett centralt verktyg för att säkerställa att industriverksamheter drivs med hög miljöprestanda. De anger vilka tekniker och arbetsmetoder som anses vara bäst tillgängliga för att förebygga och, där det inte är möjligt, begränsa utsläpp till luft, vatten och mark samt för att förbättra resurs- och energieffektivitet.
Eftersom BAT-AEL enbart gäller under Normala driftförhållanden är det således aktuellt att definiera vad normala driftförhållanden är på en anläggning, samtidigt blir det lämpligt att skapa ett system för att då hantera timmar som faller utanför det normala. Inom BAT-slutsatserna brukar detta refereras till som OTNOC (Other Than Normal Operating Conditions). Det är ett viktigt begrepp i tillämpningen av BAT-slutsatser, särskilt när det gäller övervakning och utsläppsgränser.
OTNOC avser situationer där anläggningen inte drivs under normala, stabila förhållanden. Exempel på sådana situationer är:
Inom BAT-slutsatser (särskilt i BREF-dokument) och i tillhörande reglering anges ofta att:
Syftet med att definiera OTNOC är att:
Att hantera dessa perioder är svårt, flera av de system som används för att genomföra miljöberäkningar klarar inte eller kräver stora förändringar för att leva upp till de krav som ställs.
Vi på Marklund Solutions har hjälpt många av våra kunder att skapa hanteringsplaner för OTNOC och även hjälpt kunderna konfigurera sina system för att klara utmaningarna med miljöuppföljning som inkluderar OTNOC.
Marklund Solutions koncept för hantering av utsläpp under OTNOC
Vi har tagit fram ett koncept för hantering av utsläpp under OTNOC som innefattar:
Exempel: OTNOC i en kraftvärmeanläggning
En kommunal kraftvärmeanläggning eldar biobränsle och har en installerad termisk effekt på 120 MW. Under vinterhalvåret körs anläggningen kontinuerligt för att producera både el och fjärrvärme.
Normala driftförhållanden:
Under stabil drift ligger rökgasreningen (t.ex. elektrofilter och rökgaskondensering) på full kapacitet och utsläppsnivåerna av stoft, NOx och SO₂ ligger tydligt inom de nivåer som anges i BAT-AEL.
OTNOC – exempel på avvikande drift:
Vid en planerad service av en matarvattenpump måste anläggningen stängas ned. Underuppstarten efter servicentar det cirka två timmar innan pannans drift når full temperatur och rökgasreningen fungerar optimalt. Under denna period kan:
Dessa timmar räknas somOTNOC, och därmed ligger utsläppen troligen över BAT-AEL, men detta är tillåtet så länge det sker inom ramen för tillståndet och anläggningen har vidtagit tekniska och organisatoriska åtgärder för att begränsa påverkan.
Krav vid OTNOC:
Blev det mycket nu?
Det gör inget. Omfattas ni av BAT-slutsatser och behöver stöd i ert arbete med OTNOC? Hör då av er till Anton eller Henrik.
Uppdaterad 2025-04-04
Välkommen Towe!
Inte bara våren gör oss på Marklunds glada. Vi har den här veckan även haft glädjen att hälsa Towe Carlbom välkommen till oss!
Towe kommer närmast från Mälarenergis vattenverksamhet. Innan de 3,5 åren på Mälarenergi gick Towe på Mälardalens Högskola här i Västerås.
”Det har verkligen varit en rivstart med introduktion från första stund” Hälsar Towe som har sett fram emot att börja jobbet som konsult och stötta Marklunds kunder med olika energi- och miljölösningar.
Varmt välkommen till oss Towe!
Kollegorna på Marklund Solutions